Kronofogdens utmärkta mediekommunikation

Hur ska det låta då? Mina kunder i medieträningen vill gärna veta vad som är ”rätt” och ”fel”. Det enda felet är att inte lyckas nå ut med sitt budskap, inte svara på frågorna, inte bli trodd. ”Rätt” skulle kunna vara detta filmexempel, från Gomorron Sverige i SVT 12 mars 2012. De första tre minuterna är bäst:

Janne Åkerlund på Kronofogdemyndigheten berättar om sms-låneskulder som hamnar hos Kronofogden. Han kan sitt ämne, har ett konkret förslag (tillstånd att bedriva låneverksamhet) och allvarliga tankar om ungdomar som fastnar i skulder. Och han uttrycker sig rappt och engagerat.
– Det får katastrofala konsekvenser. Ta ungdomar i dag; de får inga jobb, de får ingen bostad men skuldsätta sig, det får de. Och det gör det omöjligt för dem att ta sig in i vuxenvärlden.
Det är retorikens tretal. Janne Åkerlund är en dröm att intervjua. Han ger tittarna raka besked, han ger intervjuaren bra och korta svar och han når igenom med ett empatiskt budskap.

18 mars, 2012 – Medieträning