Medieträning i coronans tid

Halvdag medieträning , 8:30 -13 (37 000 kr + moms, allt inkluderat)

Det är en ny medial miljö i Covid 19-verkligheten. Presskonferenser, digitala möten, intervjuer via skärmar – och ett ständigt behov av pålitlig information. Vi har tagit fram en intensivkurs i mediekommunikation med svar på frågor som Hur når vi ut? Vad vill journalisterna veta? Hur ska jag svara? Hur håller vi presskonferens? Vad gör jag åt min nervositet?
Hur får vi digitala möten att låta bättre, se bättre ut, vara disciplinerade? Hur kan jag kommunicera bättre via skärm?

Vi startar 8:30. Vid 13 har sju deltagare fått teori, två intervjuer vardera framför kamera med tydlig återkoppling och goda råd efter båda. Vi har övat presskonferenser med frågor från flera håll och haft genomgång av hur vi kan få digitala möten att fungera bättre. Efter kursen får varje deltagare sina egna intervjuer hemskickade.
Paketpriset är 37 000 kr plus moms för upp till sju deltagare. Samma pris över hela landet, allt inkluderat. Inget mer på fakturan, om du inte beställer mer.

Vi reser i egen elbil, håller avstånd i samtal, föreläsning och inte minst i intervjuerna. Om möjligt är vi utomhus.

Detta är innehållet:
TEORI 8:30-9:15, föreläsning i högt tempo med 20-tal filmexempel på goda och misslyckade intervjuer, utspel, presskonferenser och krishantering. Utrymme för diskussion. Här kan fler än de som ska intervjuas delta.

Medier. Så arbetar medierna, så går det till på redaktionerna. Vad är en nyhet?

Råd i umgänget med journalister. Varför är journalister kritiska? Rutiner. Etik. Off och On the record.

Kris. Samordning av krisbudskap, svarsteknik vid kriser. Vi talar om vikten av och visar exempel på trovärdiga talespersoner.

Intervjun. Förberedelser, val av plats. Medieretorik. Huvudbudskap. Svarsteknik. Så formulerar man sig för att bli citerad med organisationens budskap. Filmklippen visar exempel på budskapsformulering, från tydliga svar till egna budskap med den s k ABC-metoden; Answer, Bridge, Communicate.

Digitala möten. Enkla tips som att ha kameran högt, vara i dämpad ljudmiljö och nära mikrofonen, att stänga av mikrofonen när vi inte har ordet, att titta mot linsen när vi talar, att förbättra eller byta bakgrund. (Denna del om digitala möten kan brytas ut till en särskild föreläsning, se längre ner.)

 

PRAKTIK 9:15-13
Praktik med kamera, mikrofon, tv-fotograf och frågvis reporter. Det här är intervjukunskap för alla medier men vi håller det i tv-intervjuns koncentrerade form. Varje deltagare får två intervjuer, återkoppling efter den första och konkreta råd inför den andra.

Individuell anpassning. I samarbete med kunden arbetar vi fram personliga intervjuämnen för varje deltagare.
Kritiska frågor. Reportern kommer att fråga offensivt också i positiva ämnen.
Svarsteknik och framträdande. Vi tränar på att ta initiativet i intervjun och att parera angrepp. Vi går igenom ABC-metoden, kroppshållning, språk, attityd och försvar och hur man når igenom med budskap utan att det blir bortredigerat.
Återkoppling. Varje deltagares första intervju visas upp för gruppen och utvärderas. Gruppen ger kamratlig kritik, kursledaren bedömer hur intervjun skulle fungera och behandlas i medier.
Nytt försök på samma ämne. Här är vi noga med att det budskap deltagaren vill nå igenom med ska ha slipats till spännande svar.
Presskonferens. Om så önskas ordnar vi presskonferensövning. En halvtimme där en del av gruppen förbereder och håller presskonferens, den andra tänker ut och ställer frågor. Här tränas både de som svarar i korseld och de som formulerar frågor.

Pelle Thörnberg och Maria Gabriella Lücke har tagit fram en halvdagskurs för medieträning under covid -19. Sju personer tränas med teori, två intervjuer framför kamera, presskonferensövning och konkreta råd om hur digitala möten kan göras uthärdliga, till och med bra.

Kontakt:

pelle@pellethornberg.se       070 -893 1545

5 juni, 2020 – Kriskommunikation, Medieträning, Okategoriserade